علل مشکلات ریاضی

 1- ضعف در مهارتها ی زبانی : نقص در درک عملیات ریاضی، مفاهیم و رمز گشایی یا حل مسائل نوشته شده با نمادهای ریاضی .

2- ضعف در مهارت های ادراکی : مثل :خواندن نمادهای عددی یا علائم حسابی و طبقه بندی اشیا ء و یا ادراک فضایی .

3- ضعف در مهارتهای توجه : مثل رونویسی درست از اعداد و اشکال ، به یا د سپردن عددی که به ستون بعد اضافه می شود وعدم رعایت علائم ریاضی .

4- ضعف درمهارتهای ریاضی : ضعف در :محاسبات ریاضی(جمع-تفریق و...) شمارش اشیا ء و یادگیری جدول ضرب ٬ عدم در ک مفاهیم متضاد مانند: سبک و سنگین ، بسته و باز ، پر و خالی ، چپ و راست ؛ دور و نزدیک ، عدم درک ارزش پول ، عدم درک زمان (گفتن ساعت ) و جهت یابی ضعیف .

5-مشکلات عصب شناختی ٬ شخصیتی و عوامل فیزیولوژیکی(مغز-جسم).

6-عملکرد پایین هوش غیر کلامی(هوش عملی).(دو نوع هوش داریم: کلامی -عملی)

7-آموزش ضعیف در کلاس درس(روش تدریس معلم).

8-عدم علاقمندی به درس ریاضیات

9-ضعف در یک یا چند فرایند روانی پایه یعنی مراحل یادگیری: مانند:دقت-ادراک-حافظه

10-عدم تثبیت غلبه طرفی مغز(کودک برخی کارها را با سمت چپ و برخی دیگر را با سمت راست بدن انجام می دهد.مثلا: با دست راست می نویسد ولی با پای چپ توپ را می زند و مواردی از این قبیل).

۱۱-تاخیر در رشد.مراحل رشد بخوبی طی نشده است و یا در آن وقفه ایجاد شده است.

۱۲-عوامل محیطی:خانواده و معلمان٬نقش فضا و مکان،  نقش کلاس‌های خصوصی،  کمبود وسایل آموزشی ریاضی،و...

۱۳-عوامل ژنتیکی.برخی از دانشمندان معتقدند که ضعف در ریاضیات ارثی و ژنتیکی است.

۱۴-عوامل بیوشیمیایی:مشکلات قبل از تولد (مانند مشکلات دوران بارداری مادر-سوء تغذیه مادر-ضربه به شکم مادر-بیماریهای وی و...) مشکلات حین تولد(کمبود اکسیژن در زمان تولد نوزاد و خفگی او-نارس بودن نوزاد ضربه هایی که هنگام تولد بر مغز نوزاد وارد می شود و...)- مشکلات بعد از تولد( ضربه های وارده بر سر دانش آموز-سوء تغذیه-مننژیت و سایر بیماریها-مشکلات عاطفی و روحی دانش آموز-و...).

 ۱۵-ضعف در مهارتهای حرکتی و عدم هماهنگی چشم و دست.

+ نوشته شده در  سه شنبه هشتم اسفند ۱۳۹۱ساعت 23:36  توسط عیسی بیرانوند  |