برخی از علل فعال نبودن دانش آموزان در نوشتن تکالیف ریاضی به این شرح است: 1- همگانی بودن تکلیف درسطح کلاس 2- نداشتن تنوع در تکالیف 3- بی میلی بیشتر دانش اموزان در تکالیف نوشتاری 4- وضعیت آپارتمان نشینی 5- شاغل بودن اولیا در زمان طولانی 6 –نداشتن معیار سنجش در ارزشیابی تکلیف 7- ناآشنایی معلمان به راه های شکوفا سازی خلاقیت کودک 8- کار درکلاس به روش رقابتی 9- کاردرکلاس به روش انفرادی 10- توجه نداشتن دانش آموزان به کاربرد ریاضی درزندگی روزمره اصول ومبانی تکلیف ریاضی : پس از مطالعه کتابهای علمی در این زمینه ومشورت با همکاران ، اولیاء دانش آموزان وخود دانش آموزان این نتایج حاصل شده که تکلیف در شرایط مناسب در مدرسه ومنزل باید به صورت تکلیف تمرینی ،تکلیف آماده سازی ،تکلیف بسطی وامتدادی وتکلیف خلاقیتی به دانش آموزان داده شود و در نوشتن آنها اصول ومبانی ویژه ای رعایت گردد به این ترتیب که : 1- تکلیف باید به دانش آموز ارتقاء دانش ،کسب مهارت ونگرش بدهد . 2- طرح تکلیف مورد نیاز به نظر خواهی همکاران مجرب دارد نه اینکه برای رفع تکلیف و مسئولیت ارائه شود . 3- تکلیف باید بسیار کوتاه (حداکثر پانزده دقیقه) باشد وتمرکز ،تفکر وخلاقیت در دانش آموز به وجود آورد . 4- اگر به دانش آموز تکلیفی داده شود که دانش آموز آن قسمت از درس را نیاموخته باشد برایش مشکل واضطراب آور است . 5- تکلیف باید برپایه علاقه مندی دانش آموزان یا وقایعی که در محیط اطراف آنان رخ می دهد تعیین شود . 6 – تکلیف باید احساس مسئولیت وسرعت انتقال دردانش آموزان را فراهم آورد. 7- تکلیف باید در دانش آموز مهارت های اجتماعی (رعایت نوبت، ابراز عقیده کردن، بیان واضح افکار تشویق دیگران و.... ) ومهارت های تحصیلی (تمرین شفاهی ،بلند فکر کردن )ایجاد کند . مواردی را که معلم برای رسیدن به هدف خود که هماناپیشرفت تحصیلی دانش آموزمی باشد بایدمد نظر قرار دهد عبارتند از : 1- مطالب را از ساده به مشکل دسته بندی کردن 2 –موارد کاربرد هر بحث ریاضی را دقیقاً مشخص کردن 3- زیر مجموعه هر مطلب را در پایه های قبل پیدا نمودن ودر تدریس ازآن به عنوان یک پیش سازمان دهنده استفاده کردن . 4 – وسایل کمک آموزش متناسب با هر مبحث مورد استفاده قرار دادن 5- مفاهیم ذهنی را با بهره گیری از موقعیت واقعی ،عینی ملموس نمودن 6- ازشعر یاداستان یا کدهای مشخصی برای تدریس استفاده کردن . 7- تکالیف انفردای رادرکنار تکالیف عمومی تعیین ارائه نمودن 8- معلم سعی کند کلاس درس ریاضی لبریز از شادی ونشاط شود تا ترس واضطراب از بین رود. 9- مشارکت دانش آموزان را در فرایند تدریس تضمین نمودن 10- از وسیله تشویق وتنبیه بهره گرفتن 11- از کارتون ها ومفاهیم خنده دار برای نامگذاری مباحث استفاده کردن مانند سرزمین اعشار 12- تعدادی جدول به نام گنگ طراحی کردن وبا ماژیک هر جلسه مفاهیم پایه ای دوره شود . مثل ()= ( )× ()برای ضرب ویا()= () + () برای جمع وتفریق یک رقمی 13-از ظرفیت اولیاء بهره گرفتن 14-در بعضی مواقع با گفتن جمله ی «من هم نمی دانم بیا با هم پیدا کنیم» دانش اموزان راوادار به تلاش وکوشش کردن . شرح انواع تکالیف ذکره شده چنین است : الف- تکالیف تمرینی این نوع تکلیف برای تقویت مهارت ودانش های کسب شده مناسب است ومعمولاً به صورت کتبی (نوشتاری)ارائه می گردد. این تکالیف جهت تثبیت یادگیری وفعالیت های خواندن وکارهای تمرینی وانفرادی به کارگرفته می شود. این نوع تکلیف از قدیمی ترین وبا سابقه ترین انواع تکالیف است. ب-تکلیف آماده سازی و آمادگی: این نوع تکلیف جهت آماده کردن شاگردان برای درس های روز بعد به کار می رود وبه صورت مطالعه کتاب درسی مطالعه خارج از کتاب درسی ،جمع آوری مطالب ومواد قبل از کنفراس در کلاس درس ،حفظ کردن ،روخواندن واز قبل خواندن دروس اجام می پذیرد . ج- تکلیف بسطی وامتدادی : این نوع تکلیف شاگرد را فراسوی کارها وفعالیتها ی کلاس هدایت می کند.تکلیف بسطی به صورت پروژه های طویل المدت واز طریق فعالیتهای حل مسائل تحقق پیدا می کند . د- تکلیف خلاقیتی : در این نوع تکلیف برای پرورش خلاقیت ونوع آوری در دانش آموزان تکالیفی پیش بینی می شود .هدایت یک فعالیت نا تمام ویا جمله سازی با کلمات ارائه شده از جمله محتوایی است که در تکلیف خلاقیتی پیش بینی می شود. بابررسی ومطالعه اطلاعات جمع آوری شده وتجزیه وتحلیل هر یک از آنها به این نتیجه رسیدیم که برای «کیفیت بخشی به تکالیف ریاضی » با بچه ها در سن پایین باید به روشهای طبیعی وغیر رسمی (بازی ) بازمان کافی ومواد آموزشی متوسل شویم اکنون به طور اجمالی به توضیح هر کدام از آن روشها خواهیم پرداخت : بازی : بازی موجب انگیزه می شود وزمینه رابرای رقابت سالم آماده می کند بسیاری از دانش آموزان به بازی عشق می ورزند ودر آن حال، ابتکار وخلاقیت آنان بروز داده می شود . زمان : تدریس حل مسئله به زمان احتیاج دارد. توجه باید برارتباط میان مسئله وفرآیندهای تفکری که ما را به جواب می رساند ، متمرکزشود . به این سبب دانش آموزان بایدبرای «هضم کردن» وتفکر کافی در مورد مسئله (یعنی زمان برای درک موضوع ،زمان برای کشف مسیر حل وزمان برای فکر کردن به جواب ) وقت کافی داشته باشند . مواد آموزشی : مواد آموزشی به مثابه پلی میان زندگی واقعی وکاربردهای انتزاعی الگوریتمها هستند ودر مسیر درک مطالب درسی کمک قابل توجهی ارائه می نمایند .
+ نوشته شده در جمعه یازدهم اسفند ۱۳۹۱ساعت 13:45  توسط عیسی بیرانوند
|
|