مشکلات متداول در حساب کردن دانش آموزان مبتلا به مشکلات حساب، بانارسایی ها ومسائل گوناگون روبه رو هستند که در این بخش به برخی از آنها اشاره می شود . 1- تشخیص شکل: برخی از دانش آموزان با مشکلات حساب در تشخیص شکل اعداد یا شناسایی اشکال هندسی (برای مثال تشخیص عدد8از7 یا شکل دایره از شکل مربع یا مثلث مشکل دارند. این قبیل دانش آموزان در کشیدن اشکال هندسی نیز ناتوان هستند.   2- تشخیص اندازه ورنگ : ادراک مفاهیمی مانند (برزگ- کوچک وبلند –کوتاه)وتشخیص اندازه ها وارتباط موجودمیان اندازه ها ومتغیرها از اهمیت خاصی برخوردار است. کودکی که مشکلات حساب دارد. به طور معمول در مرتب کردن اجسام برحسب اندازه های آنان متصل کردن قطعات کوچک وبزرگ یک پازل ،جاگذاردن اجسام در محل های مخصوص ،تشخیص بزرگ ترین مربع، طولانی ترین خط وکوچک ترین دایره ونظایر آن مشکل دارد. برخی از کودکان باناتوانی در حساب در تشخیص رنگ های گوناگون مشکل دارند .   3- توانایی شمردن : شمردن اعداد یا اشیا یک مهارت است وگام اول در یادگیری حساب ، محسوب می شود. کودکانی که رد شمارش اعداد به طور منظم مشکل دارندبعدها در انجام محاسبات با اشکال روبه رومی شوند (برای مثال : 10و8 و6 و5 )  . 4- تناظر یک به یک: توانایی درک فهم تناظر یک به یک ،از اهمیت خاصی برخوردار است .کودکی که دچار این مشکل است ازدرک این مثال که چهار گل می تواند یک به یک در چهار گلدان قرار بگیرد ناتوان است .   5- خطاهای متداول در حساب : برخی از خطاهای متداول در حساب به شرح زیر است : - دانش آموز قادرنیست ،عددگفته شده را به درستی بنویسد. دانش آموز قادرنیست ،عدد نوشته شده را بخواند دانش آموز در نوشتن وخواندن اعداد تکراری (مانند 777)واعدادی که وسط آنها صفر باشد (مانند 505) مشکل دارد. دانش آموز در نوشتن وخواندن اعداد مشابه مشکل دارد (مانند7و8 یا نوشتن وخواندن 113 به جای 311 )دانش آموز درانجام چهار عمل اصلی مشکل دارد.   توصیه هایی برای رفع مشکلات حساب کردن -رفتار والدین نباید تهدید آمیز باشد وفرزندشما باید در کنار شمااحساس آرامش وامنیت کند .هم چنین باید او را از شتاب زدگی منع کنید زیرا که دقت در انجام یک تکلیف مهم تر از سرعت است . - فعالیت های درسی باید با سطح شناختی دانش آموز تناسب داشته باشد بر« چرا» و«چگونه» تأکید کند . - تمرین های ریاضی باید عینی ، معنی دار وواقعی باشد وبه جای تمرین های سخت از تمرین های ساده ساده وکوتاه واز آسان به دشوار استفاده گردد. - روش تدریس باید جالب وخلاقانه باشد واز خستگی دانش آموز پیشگیری گردد. - دردانش آموز باید اعتماد به نفس ایجاد کرد ونگرش اورا زا «نمی توانم» به «می توانم » تغییر داد. - در صورت امکان به طور گروهی وبا استفاده از یادگیری مشارکتی به تمرین پرداخت . تمرین ها باید از صددرصد احساس خود موفقیت شروع شود وبه تدریج به سوی تمرین های دشوار پیش بروید تا بدین ترتیب کودک احساس خود ارزشمندی ودر نتیجه اعتماد به نفس کند. اشتباه کردن لازمه یادگیری بوده وآگاهی از علت اشتباه مقدمه ی یادگیری وهدایت اوبه سوی عملکرد درست است .

+ نوشته شده در  شنبه دوازدهم اسفند ۱۳۹۱ساعت 1:28  توسط عیسی بیرانوند  |