چه موقع دانش آموزان قوائد ریاضی را به درستی درک می کنند دانش آموزان ، زماني روش ها و قواعد رياضي را به درستي درک خواهند کرد که فعالانه در جريان ياد گيري خود نقش داشته باشند و موقعيت هاي ياد گيري را به طور عملي تجربه کنند . در چنين شرايطي رياضيات به عنوان کار برد قوانين تصور خواهد شد ، نه فرايند درک موقعيت هاي رياضي . يادگيري رياضيات ارتباط نزديکي با زمينه هاي قبلي دانش آموز و باور هاي او در زمينه ماهيت رياضيلت دارد. براي اين که يادگيري معني دار ايجاد شود ، لازم است که تجارب جديد با دانش قبلي دانش آموز پيوند بخورد . هر دانش آموز ، داراي شخصيت منحصر به فردي است و دانش ، نگرش ها و مهارت ها را به نسبت هاي مختلف و در زمان هاي مختلف و از روش هاي مختلف به دست مي آورد . بنا بر اين براي سنجش اطلاعات و توانايي هاي آن ها، بايد به صورت جداگانه از روش شفاهي و عملي ارزيابي استفاد ه کرد . يک جنبه ي ديگر ، بررسي رويکرد مغز آدمي است و ايجاد يک اتباط بين رويکرد مغز و خلاقيت ( که مي تواند در يادگيري رياضيات موثر باشد). مغز، يک سيستم چند حسي است که فقط کافي است نحوه ي استفاده از آن يادگرفته شود.همان طور که مغز دو جنبه دارد(نيم کره ها)،خلاقيت نيز دو جنبه دارد.خلاق بودن در واقع ، متفاوت ،غير معمول و مبتکر بودن است.اين خلاقيت است که تغييرات را به وجود مي آورد.اگر کاري را با شيوه اي متفاوت نسبت به قبل انجام دهيد،نتايج تغيير خواهند کرد اما براي رسيدن به پاسخ موفقيت آميز در عرصه ي تغييرات ،خلاقيت نيز لازم است.کار متفاوت ،ايجاد لذت و هيجان مي کند.
+ نوشته شده در سه شنبه پانزدهم اسفند ۱۳۹۱ساعت 17:52  توسط عیسی بیرانوند
|
|